Saturday, April 16, 2022

Hans namn kallas Guds ord. Uppenbarelseboken 19:12-21.

 

"Jag såg himlen öppnad och en vit häst stod där. Dess ryttare hette ..."

Var annars har vi sett en vit häst?

Och jag såg: och se, en vit häst, och han som satt på den hade en båge; och en krona gavs åt honom, och han gick ut segrande och för att han skulle segra. ( Uppenbarelseboken 6:2 Darby)

Denna ryttare på en vit häst, som vi ser i Uppenbarelseboken 6, är antikrist .

Hur vet jag detta?

  • I första hand följer jag sammanhanget i Uppenbarelseboken 6. Allt vi ser i kapitel sex är resultatet av att det första av sju sigill öppnades; detta är viktigt eftersom sigillen, trumpeterna och skåldomarna är Guds vrede som utgjuts över denna jord. Så den här ryttaren på den vita hästen är en aspekt av Guds vrede och hjälper till att förklara varför han har en båge i handen utan pilar. De viktigaste aspekterna av detta är att den här mannen för med sig bedrägeri och död.

  • För det andra är det Lammet, Messias, Guds Son, den förstfödde från de döda som öppnar sigillen , så han kommer verkligen inte att rytta ut kapitel sex. När Johannes tittade upp i himlen såg han rullarna och hörde en stark ängel ropa: vem är värdig att öppna sigillen? Svaret kom snabbt.

      Och jag såg en mäktig ängel, som ropade med hög röst: " Vem är värdig att bryta sigillen och öppna bokrullen?" Men det fanns ingen i himlen eller på jorden eller under jorden som kunde öppna bokrullen eller titta inuti den. Jag grät och grät för att det inte fanns någon som var värdig att öppna bokrullen eller titta in . Men en av de äldste sa till mig: "Gråt inte! Lejonet från Juda stam har vunnit segern. Han är Davids ättling . Han kan öppna bokrullen och dess sju sigill ." Sedan såg jag ett lamm stå i mitten nära tronen med de fyra levande varelserna runt sig. De äldste var också runt Lammet. Lammet såg ut som om det hade dödats. Den hade sju horn och sju ögon, som är de sju Guds andar som sändes till hela världen. Uppenbarelseboken 5:2-6 ERV)

  • Och till sist , jag kommer att avsluta detta vittnesbörd med denna anteckning. Ryttaren på den vita hästen, som vi ser i Uppenbarelseboken 6, har många namn. Här är några.

    • Den oförskämda kungen.

    • En kung med våldsamt ansikte.

    • Den som upprättar fredsförbundet och bryter det.

    • Det lilla hornet.

    • Munnen yttrar fantastiska saker.

    • Den assyriska.

Och jag såg himlen öppnad, och se, en vit häst, och han som satt på den kallas Trofast och Sanne, och i rättfärdighet dömer och för han krig. Hans ögon är en eldslåga, och på hans huvud finns många diadem, och han har ett namn skrivet på sig som ingen känner utom han själv. Han är klädd i en mantel doppad i blod, och hans namn kallas Guds Ord. Och härarna i himlen, klädda i vitt och rent fint linne, följde honom på vita hästar. Från hans mun kommer ett skarpt svärd, så att han med det kan slå hednafolken, och han skall styra dem med en järnstav; och han trampar på Guds, den Allsmäktiges, häftiga vredes vinpress. Och på sin mantel och på sitt lår har han ett namn skrivet: "KUNGARS KONUNG OCH HERRENS HERRE."  ( Uppenbarelseboken 19:11-16 )

För att ge dig en kontrast till den ryttare vi ser i Uppenbarelseboken 6, här är några av Jesu egenskaper, ryttaren på den vita hästen i Uppenbarelseboken 19. Skillnaderna är många och distinkta.

    • I Upp 19:11 kallas han trofast och sann .

    • Upp 19:12 "Hans ögon var som eldslågor."

    • Uppenbarelseboken 19:12, på hans huvud fanns många kronor.

    • Upp 19:13 "Han är klädd i en mantel doppad i blod."

    • Uppenbarelseboken 19:13 " Hans namn kallas Guds ord ."

    • Uppenbarelseboken 19:15 "Från hans mun kommer ett skarpt svärd,,,,"

    • Uppenbarelseboken 19:16 "Och på sin mantel och på sitt lår har han ett namn skrivet: " KUNGARS KONUNG OCH HERRENS HERRE ."

Detta får mig att skratta eftersom den troende kommer att titta på dessa egenskaper och se Faderns förblindande härlighet; det är så överväldigande när jag tänker på det att jag undrar varför antikrist inte bara förtärs av det ljuset. Det råder ingen tvekan om att dagen kommer men inte nu.

Om du behöver övertygas om Guds barmhärtighet för att rädda nationerna, titta på detta.

"På detta berg kommer  han att förstöra slöjan som täcker alla folks ansikte, slöjan som omsluter alla nationer ." ( Jesaja 25:7 CJB)

Vid slutet av vredens pinne kommer slöjan att lyftas från alla folk, inklusive judarna. Det är denna slöja som hindrar dem från att se sanningen. Det låter så hopplöst men det är det inte, för än idag lyfts slöjan när "de" läser Guds ord och tror.

Den stora festen.

Få förklarar det någonsin, ännu färre, förklarar det väl – denna stora högtid, Lammets bröllopsmåltid.

Det enda stället där du hittar frasen, Lammets bröllopsmåltid är här i Uppenbarelseboken 19.

Då sa han till mig: "Skriv: Saliga är de som är inbjudna till Lammets bröllopsmåltid ." Och han sade till mig: "Detta är Guds sanna ord."

Uppenbarelseboken 19:9 )

Nästan alla föreställer en stor högtid förknippad med äktenskap, särskilt en där brudgummen är Guds Son. Men titta på vad Uppenbarelseboken 19 verkar beskriva som menyn.

Uppenbarelseboken 19:17-18 NASB (17) "Då såg jag en ängel stå i solen, och han ropade med hög röst och sade till alla fåglarna som flyger i mitten av himlen: "Kom, samlas till den stora måltiden i Gud, (18) så att du kan äta kött av kungar och kött av befälhavare och kött av mäktiga män och kött av hästar och av dem som sitter på dem och kött av alla människor, både fria män och slavar och liten och stor ."

Jag kämpade också med denna Lammets bröllopsmåltid; inte för att jag inte trodde att det skulle hända, jag av alla, ville att det skulle hända, men vers 18 slår mig verkligen i ansiktet. När bibelläraren inte ville och kunde förklara när eller var denna måltid äger rum, vände jag verserna 17 och 18 mot honom. År senare hittade jag svaret .

HERREN Sebaot skall förbereda en överdådig festmåltid för alla folk på detta berg; En bankett av lagrat vin, utvalda bitar med märg, och raffinerat, lagrat vin. (Jesaja 25:6 )

Vin, kött och ost, inte kött av kungar. För att öka betydelsen talade Jesus om denna tid med lärjungarna kvällen innan hans korsfästelse.

Men jag säger er: Jag kommer inte att dricka av denna frukt av vinstocken från och med nu till den dag då jag dricker den ny med er i min Faders rike ." (Matt 26:29 )

De sju åren är slut, den tid då Lammets bröllopsmåltid har kommit. Alla har bjudits in, och det inkluderar nationerna. Alla strider har kommit till ett slut. Vapen kommer nu att brännas eller göras till trädgårdsredskap. Jesus härskar över jorden som en rättfärdig domare, och Satan och antikristen och den falske profeten (du kanske känner igen den här personen som Isa ben Maryiam) kommer alla tre att kastas i eldsjön.

Uppenbarelseboken 19:20 " Och vilddjuret greps, och med honom den falske profeten, som gjorde de tecken i hans närvaro , genom vilka han bedrog dem som hade tagit emot vilddjurets märke och dem som tillbad hans bild. dessa två kastades levande i eldsjön som brinner av svavel.

Överraskning, de är de enda där vid det här laget.

Någon kommer att läsa detta och säga att jag bara ser två personer, så Bibeln är inte sann. Åh, bespara mig. Denna eldsjö är evig och den ende som kommer att komma ut igen kommer att vara Satan, för i slutet av de tusen åren kommer han att få bedra nationerna, ännu en gång.

När de tusen åren är fullbordade, kommer Satan att släppas ur sitt fängelse"  ( Uppenbarelseboken 20:7 )

Du kan inte släppas ur fängelset om du inte precis avtjänat tid där. När bedrägeriet är klart, gissa var han återvänder till? Ja, tillbaka till hans eviga plåga.

“ Och djävulen som bedrog dem kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten finns. och de kommer att plågas dag och natt i evighet och evighet.” Uppenbarelseboken 20:10 )

Den idén om att endast tre personer är i helvetet är svår att få för många religiösa människor på grund av falska läror. Några av dessa falska läror inkluderar den felaktiga läran att inga judar kommer att komma in i riket, inte heller nationerna. Om du har köpt in dig i dessa övertygelser sörjer mitt hjärta över dig, eftersom du behöver bli befriad genom att läsa Guds ord. Mitt förslag till dig är att läsa den som om du aldrig har läst den förut och ditt liv berodde på vad det stod.

Ursäkta ordleken, men jag har en brännande fråga – detta är ett ganska vanligt ämne som tas upp i bibelstudier.

Uppenbarelseboken 19:21 "Och de andra dödades med svärdet som kom från hans mun som satt på hästen, och alla fåglarna blev mätta av sitt kött."

Vem slåss Jesus med?

"Ty jag skall samla alla folken mot Jerusalem för att strida , och staden skall intas, husen plundras, kvinnorna häpnade och hälften av staden fördrivas, men resten av folket skall inte utrotas från staden. HERREN skall gå ut och strida mot dessa folk, såsom när han kämpar på en stridens dag. På den dagen skall hans fötter stå på Oljeberget, som ligger framför Jerusalem i öster, och Oljeberget skall delas i mitten från öst till väst av en mycket stor dal, så att hälften av berget kommer att röra sig mot norr och den andra hälften mot söder." (Sakarja 14:2-4 )

Nationerna har alltid varit de utanför judendomen; detta inkluderar den kristna gemenskapen till det judiska tänkesättet. Troende, även om vi kom ut ur nationerna, är INTE nationerna, vi är Kristi kropp, precis som alla troende judar.

Så de, kallade nationerna, är icke-troende. Du kanske tror att termen icke-troende automatiskt kvalificerar dem att gå direkt till helvetet. Förlåt, men NEJ. Hur snabbt vi glömmer att ALL SYND var förlåten på korset . Det borde ha varit en spelomvandlare, möjligen till den grad att alla skulle komma in i himlen, men det hade en bestämmelse, du måste tro på Guds Son, Jesus Kristus, och det faktum att han gjorde allt det för dig.

Okej, låt oss anta att de i teorin är förlåtna, men det säger mig fortfarande inte vart de tar vägen.

Vart tar alla dessa döda vägen?

Kung Salomo säger till oss,

Ty de levande vet att de kommer att dö; men de döda vet ingenting , och de har inte längre någon belöning, ty deras minne är glömt. (Predikaren 9:5 )

Jo, det är ganska uppenbart att det INTE är rakt åt helvete. Även om själen fortfarande lever, ligger den i inaktivitet tills Gud kallar tillbaka dem för dom. Helheten i detta uttalande kan bara definieras som Guds nåd och verkligen bortom min förmåga att förklara processen, men jag ska försöka.

Resten av de döda vaknade inte till liv förrän de tusen åren var fullbordade. ...” ( Uppenbarelseboken 20:5 TLV )

Du kan inte bara säga "vilan" av de döda om det inte förekom ett tidigare uppvaknande av de döda, och det fanns - de martyriska helgonen, som vi ser i Uppenbarelseboken 20:4. Den versen berättar för oss att de regerar som domare under tusenårsriket. Hur passande är "nationerna", och det inkluderar en mängd olika människor, och diktatorer kommer nu att bli föremål för dem de brutaliserade och mördade.

Vem kallas detta inför den stora vita tronen?

Jag måste först påminna er om att ALL dom överlämnades till Sonen, så det här är Jesus som sitter här, men var uppmärksam på vad han kallas.

Då såg jag en stor vit tron ​​och Han som satt på den. Jorden och himlen flydde från hans närvaro, men ingen plats fanns för dem."
Uppenbarelseboken 20:11 TLV )

Ja, det här är den fruktade tronen, där ingen påstås få nåd.

Och jag såg de döda – de stora och de små – stå framför tronen. Böckerna öppnades och en annan bok öppnades – Livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod skrivet i böckerna, efter deras gärningar. 
Uppenbarelseboken 20:12 TLV )

När jag har pratat om detta med mina vänner har jag påpekat det meningslösa i att domaren kommer med Livets bok, speciellt om antagandet är att ingen får nåd. En åtgärd som denna gör bara straffet grymmare när du hånar dem som kastas mot helvetet. Vi vet inte hur många böcker det finns eftersom det bara finns en som är viktig, Livets bok. Men vers 12 berättar att de döda dömdes enligt vad som stod skrivet i böckerna, ENLIGT DERAS GÄRNINGAR.

Havet gav upp de döda som fanns i det, och döden och dödsriket gav upp de döda i dem. Sedan dömdes de var och en, var och en av dem, efter sina gärningar."
Uppenbarelseboken 20:13 TLV )

När kyrkans insamling sker, kommer de döda i Kristus att uppstå först, och sedan kommer de som är kvar att ryckas upp tillsammans med dem. Lägg märke till att det står de döda. Nu är antagandet att de döda i Kristus är skrivna i Livets bok. Ah, och ändå ser vi i vers tolv ovan att Gud fortsätter att söka igenom Livets bok för att se om någon av dem som nu står inför honom kan visas barmhärtighet.

Vad är skillnaden här?

Detta kan verka pretentiöst, men uppenbarligen är jag fortfarande här och skriver. Jag är en del av Kristi kropp och det är aposteln Paulus ord i Nya testamentet som har främjat den förståelsen. Paulus framförde att Guds lag är skriven i våra hjärtan, och detta är sant för alla, men följer alla den lagen. Jag talar för mig själv, det är ofta en daglig kamp. Att ha lagen förmedlar bara sanningen att vi alla har samma moraliska standard att leva efter.

Jag förstår, du är en ateist och är villig att skrika högt för att bevisa det, men dina ord förändrar inte sanningen. Guds lag är den moraliska standard som tillåter Gud att vara den rättfärdige domaren, och alla kommer att dömas efter samma värdesystem; men inte för synden, eftersom den förstördes på korset.

Då kastades döden och dödsriket i eldsjön. Detta är den andra döden – eldsjön”
Uppenbarelseboken 20:14 )

Det verkar som om detta borde ha varit det sista uttalandet eftersom straff har rädsla och plåga kopplat till sig, och med den sista personen kastad i eldsjön, efter att ha valt att ignorera den insatta moraliska standarden och följa efter Satan, finns det ingen längre något behov av död och Sheol. Vart de tar vägen vet jag inte, och jag bryr mig inte heller eftersom vi, i Faderns kärleksfulla armar, aldrig behöver bry oss om någon aspekt av det igen.

Och om någon inte hittades skriven i Livets bok, kastades han i eldsjön."
Uppenbarelseboken 20:15 TLV )

Slutet. Skämtar du med mig, jag vet mindre om vad som händer härnäst än om tusenårsriket. En predikant sa att vi alla kommer att ha jobb där. Bra, mer företagsledarskap, gestapoliknande chefer och dödlig förorening. Var på riktigt, det händer INTE. De som är en del av Kristi kropp kanske bara hänger med Jesus hela tiden. Ärligt talat, jag vet inte. Jag vet bara att äntligen kommer mitt huvud att få frid och jag kommer att känna kärlek som jag aldrig har känt det.
Gud är kärlek och himlen är bortom vår vildaste fantasi – och jag har sett filmen Avatar, så jag blir bländad.

No comments:

Post a Comment

Feel free to make a relevant comment. If approved, it will be posted.

Featured Post

Will we have to go through the tribulation?

Then I heard a loud voice from the temple, saying to the seven angels, "Go and pour out on the earth the seven bowls of the wrath of...