Wednesday, March 23, 2022

Hvordan Bibelen sier at enden vil komme. Det som begynte som et kort innlegg fra Pete Garcia, som går av REV310 på Telegram.

  Dette essayet var på en måte en kritikk av et kort innlegg fra Pete Garcia. Du kan se siden hans, utdanningen og bakgrunnen hans på Telegram-appen som REV310. 

Del én av minst tre.

Jeg gjør dette fordi nummererte punkter er ting du kanskje hører i kirken, men som du sjelden forstår; det, og jeg tror tilfeldigvis at noen ting trenger definisjon, spesielt når det kommer til Åpenbaringen. Og jeg har en tendens til å bli revet med av skrivingen min og må derfor skjære opp essayet mitt i segmenter.

Jeg har lagt merke til at Mr. Garcia har blitt en ettertraktet foredragsholder på kort tid når det kommer til eskatologi (studiet av endetidshendelser knyttet til skriften.) I likhet med Dr. Chuck Missler har han en omfattende militær bakgrunn, men jeg vet ikke ikke kjøpe alt han sier. 

Etter å ha sagt alt det, da jeg så de åtte raske punktene hans om  hvordan slutten vil komme , ville jeg umiddelbart se hva han hadde å si, og om det han prøvde å formidle var gyldig; måten jeg gjør det på er å se på passasjen han bruker for å definere punktene sine og se om de fungerer. 

For eksempel er Nummer 1 Kirkens tidsalder. Jeg skal fortelle deg at de fleste, selv de gamle, som jeg nå har blitt, ikke kan definere hva kirketiden er. Kan jeg relatere denne alderen til å si, steinalderen, siden steinalderen på en eller annen måte kan defineres? Kanskje er et svar på dette rett og slett fra den dagen kirken som tror på Jesus begynte på pinsedagen da over 3000 mennesker kom for å ta imot Jesus som sin frelser/Messias. Denne hendelsen fant sted for rundt 200 tiår siden og vil fortsette til kirken blir tatt vekk fra uroen.

Tittelen på dette innlegget er:  Hvordan Bibelen sier at slutten vil komme . De nummererte punktene 1) osv. er Petes.

  1. Kirkens tidsalder (eller vår nåværende)  Filipperne 1:10, Romerne 11:25, Åpenbaringen kapittel 2-3.

    Vi starter med  Åpenbaringen 2-3.  Mens disse passasjene er beskrivelser av kirken, ble de for det meste skrevet til eksisterende kirker, hvorav de fleste var i Lilleasia-regionen. Alle disse fortsetter å representere menighetstiden slik den utviklet seg gjennom århundrene. I dag er vi en levende representasjon av den laodikeiske kirke; vi har vendt Gud ryggen.

      Filipperne 1:9-10  (9) Og dette ber jeg om at din kjærlighet må rikere stadig mer i sann kunnskap og all dømmekraft, (10) så du kan godkjenne det som er utmerket, for å være oppriktig og ulastelig inntil Kristi dag;

    Mens Filipperne ikke snakker til en bestemt menighet knyttet til Åpenbaringen 2-3, var menigheten Filippi en av mange menigheter som ble startet av Paulus. Det var også i Lilleasia, sammen med de syv kirkene. Igjen, disse ordene snakker til oss også. Legg merke til hvordan Paulus ba om at deres kjærlighet skulle florere, at de skulle virke i kunnskap og skjelneevne og være oppriktige og ulastelige inntil Kristi dag.

    Selv om vi høyt forkynner at Paulus var hedningenes apostel, var hans evangelisering mot hedningene i minst 15 år bare en konsekvens av hans budskap til de jødiske samfunnene han prøvde å opplyse. En forståelse av hvem Paulus snakket med burde få oss til å forstå hva han sier når han forkynner, «for å være oppriktig og ulastelig inntil Kristi dag». De fleste av disse «omvendte» hadde jødisk bakgrunn, og man kan anta at Kristi dag kunne ha alt å gjøre med at Jesus kom tilbake som den stridende Messias. 

      Hvis det hadde vært tilfelle, ville terminologien blitt uttalt «som Herrens dag», men det var det ikke, så vår forståelse lener seg mot at Jesus kommer tilbake for å hente sin kirke.

      Og til slutt, la oss prøve å vurdere hvorfor Mr. Garcia inkluderte Romerne 11:25. 

        Romerne 11:25  For jeg vil ikke at dere, brødre, skal være uvitende om denne hemmelighet - for at dere ikke skal bli kloke etter eget skjønn - at en delvis forherdelse har skjedd med Israel inntil hedningenes fylde har kom inn;

      Dette verset har alt å gjøre med en forherdelse av hjertet som gjør at de IKKE tror. Dagens jødiske lærere i Israel forbyr lesing av skriftsteder som Jesaja 53 og profetiene til Daniel. Passasjer som disse burde være livsendrende, men kanskje ikke fordi det er en forherdelse av hjertet som hindrer forståelse. 

      Legg merke til hvordan Paulus bruker ordet  mysterium . De fleste religiøse vil fortelle deg at Bibelen er et mysterium og at INGEN kan forstå den eller vite den. 

      Det er et problem hvis du prøver å bruke ordet mysterium som et våpen i målet ditt for å holde massene analfabeter og uutdannede. 

      Ordet  mysterium  er det greske ordet  mustērion  og betyr  noe tidligere skjult, men nå fullstendig åpenbart. 

      Eugene Petersons melding sier det best.

        «Fortsett med saken din, Daniel,» sa han. Beskjeden er konfidensiell og under lås og slå til slutten til ting er i ferd med å pakkes opp .
        Daniel 12:9  MSG)

      Dette sjokkerer deg kanskje ikke, men Gud er i ferd med å avslutte denne kirkesaken. Når det er sagt, ser jeg ikke hvordan lesing om de syv kirkene kan overbevise noen om at vi lever i den tidsalderen, spesielt siden denne tidsalderen har vart i over to tusen år. Men så er det ideen om at Gud har låst opp forståelsen for de som velger å forstå .

  1. Bortrykkelse av kirken  (Johannes 14:1-3; 1 Tessalonikerbrev 1:10, 4:13-18, 5:9; 1 Korinterbrev 15:51-56, Åpenbaring 3:10

      Den første betraktningen er at det INGEN direkte referanse til uttrykket "menighetens bortrykkelse." Likevel er det mange eksempler på at kirken er innhentet. Uttrykket er avledet fra det  latinske Vulgata , som bruker begrepet  rapio , som betyr å bli  snappet .

      Åpenbaringen 12:5  taler om at menigheten, hennes barn, blir  tatt opp  til Gud. I  1 Tessalonikerbrev 4:17  sier apostelen Paulus at vi som lever og blir igjen vil bli  fanget opp  sammen med dem i skyene for å møte Herren i luften. Og til slutt ble Filip i Apostlenes gjerninger 8:39  fanget opp  og flyttet et stort stykke til et annet sted, Azotus – ikke at stedet er avgjørende. 

      Her i Apostlenes gjerninger 8:39 brukte oversetterne ordet  snappet . Websters ordbok definerer snappet som  beslaglagt plutselig og voldelig .

        Innhentet  eller  snappet  er det greske ordet  harpazō,  og det har flere implikasjoner som:  å gripe, ta bort med makt, rive bort, å formidle bort plutselig, eller transportere raskt .

      Det er mange som er villige til å kjempe med deg om dette emnet. Noen mener at vi, menigheten, allerede er i trengselstiden. Jeg tror at hvis jeg kunne ha en samtale med "troende" fra Ukraina, kan de være enige. 

      Mitt synspunkt, og jeg tror min mening stammer fra en kompetent forståelse av skriftene; vi vil oppleve en fangst bort av menigheten før Guds vrede blir utøst over verden. 

      Johannes 14 bruker ikke begrepet harpazo, men bærer implikasjonen av at vi er samlet.

        Johannes 14:2-3  «I min Fars hus er det mange boliger; hvis det ikke var slik, ville jeg ha fortalt deg; for jeg går for å gjøre i stand et sted for deg. (3) "Hvis jeg går og gjør i stand et sted for dere,  vil jeg komme igjen og ta dere til meg , for at der jeg er, der skal dere også være."

      Hvorfor skulle han trenge å samle oss, menigheten, tilbake til seg selv? For det er vrede som kommer, som overgår din fantasi.

        1 Thessalonians 1:10  NB(10) og vent på hans Sønn fra himmelen, som han oppreiste fra de døde, det er  Jesus, som utfrir oss fra den kommende vrede .

      Paulus skrev dette brevet til menigheten i Tessalonika for å ta opp bekymringer og bekymringer om at noen blir etterlatt. Jeg gir deg en del av Pete Garcias referanse.

        1 Tessalonikerbrev 4:16-17  (16) For Herren selv skal stige ned fra himmelen med et rop, med erkeengelens røst og med Guds basun, og  de døde i Kristus skal stå opp først. (17) Da skal vi som er i live og blir igjen, bli fanget sammen med dem i skyene for å møte Herren i luften,  og slik skal vi alltid være hos Herren.

      1 Thessalonians 5:9 taler om at menigheten ikke er bestemt til vrede. De fleste kaller vredens tid – den store trengsel . Vel, hvordan ville du forvente å bli befridd fra denne vreden? Bare gjennom døden eller fangsten av kirken. Jesus fortalte oss forresten at trengsler ville være en livsstil for hans etterfølgere.

        1 Tessaloniker 5:9-10  (9) For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å oppnå frelse ved vår Herre Jesus Kristus, (10) som døde for oss, for at vi skal leve enten vi er våkne eller sover. sammen med ham.

      1. Korinterbrev 15 formidler hvordan disse forgjengelige legemer ikke kan arve Guds rike. 

        1 Corinthians 15:50  50 Nå sier jeg dette, brødre, at kjøtt og blod ikke kan arve Guds rike ; heller ikke det forgjengelige arver det uforgjengelige.

      Det er en løsning for det, å gå gjennom en endring der vi får uforgjengelige kropper.

        1  Korinter 15:51-52  51 Se, jeg forteller dere en hemmelighet; vi skal ikke alle sove, men  vi skal alle forandres , (52) i et øyeblikk, på et øyeblikk, ved den siste basunen; for basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal forvandles. 

      Så når skjer den endringen, mest sannsynlig når vi blir fanget opp eller tatt opp i skyene for å være sammen med Jesus. Det siste eksemplet forfatteren bruker er Åpenbaringen 3:10. 

        Åpenbaringen 3:10 'Fordi du har holdt min utholdenhets ord, vil jeg også bevare deg fra prøvelsens time, den time som skal komme over hele verden, for å prøve dem som bor på jorden.

      Selv om det ikke er uttrykkelig snakk om å fange bort eller snappe, er ideen der, og antakelsen er at du vil forstå dette nå.

No comments:

Post a Comment

Feel free to make a relevant comment. If approved, it will be posted.

Featured Post

Will we have to go through the tribulation?

Then I heard a loud voice from the temple, saying to the seven angels, "Go and pour out on the earth the seven bowls of the wrath of...