Sunday, November 28, 2021

Først når vi har tro, oppfyller vi virkelig loven. Rom 3:9-31

 Romerne 3 innledet med denne uttalelsen, " hva er så fordelen med å være jøde? ” For den jødehatende rasisten er denne ranselen en del av deres vedtekter.

Det er åpenbart at kapittel tre åpner midt i en samtale og jeg kan se behovet for å finne ut hva samtalen er. Når kapittel to går mot slutten, forstår vi at jødene mottok loven. De fleste oppfatter loven som en illevarslende ting, men hvis du tar denne tankegangen tilbake til de opprinnelige ti bud, koker det ned til dette, elsk Gud, elsk mennesker og gjør det rette. Å elske mennesker virker ikke så illevarslende.

Har du noen gang lurt på hvorfor Gud følte behov for å "undertrykke" disse menneskene han nettopp reddet ut av Egypt med det som til slutt ble over 600 lover?

For det første var det den jødiske religionen som kom opp med et stort antall lover. For det andre, i forsøket på å forklare hvorfor jeg tror at Gud raskt måtte bringe hammeren ned over disse menneskene, vil jeg være høflig og si at det kanskje er undertrykkende fordi alle som leser oppmerksomt om denne hendelsen i 2. Mosebok, som er parallell med Stefanus vitnesbyrd for jødene. rådet, som det fremgår av Apostlenes gjerninger, kan du komme til den konklusjon at det største flertallet av dem faktisk var egyptere og INGEN forståelse eller tro på Gud.

Hvis du leser mitt siste innlegg om Romerbrevet 3, så vet du også at de ikke var jøder. Hele historien som inkluderer Moses' fødsel får meg til å klø meg i hodet mens jeg prøver å finne ut hvordan Moses' fødende mor var i stand til å holde fast ved den muntlige arven, som i det minste gikk tilbake til Jakob og hans tolv sønner. Når jeg leser gjennom hendelseskjeden som førte Jakob og familien til Egypt, virker det nesten som om Gud forsvant i bakgrunnen.

Forutsatt at du sliter med det jeg nettopp sa, tenk på generasjonene til din egen familie, der oldeforeldrene kan ha holdt fast ved Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, og likevel bare et par generasjoner senere mine besteforeldres Gud. er sjelden nevnt med mindre det brukes som en forbannelse mot et annet menneske. Hvis det ikke var for at Gud gjenintroduserte seg for Moses, hadde vi kanskje ikke hatt disse diskusjonene.

Når det er sagt, gjør det å være de stolte eierne av loven, i stand til å resitere så mye av den, deg rettferdig?

Nei det gjør det ikke. Paulus forteller oss at det er lovens gjørere som har rett mot Gud; og for et stort mysterium, som hedningene, som kanskje ikke har vært kjent med disse lovene, fortsatt ser ut til å adlyde disse lovene. På dette tidspunktet  kaller vi dette en moralsk standard, og mange av hedningenes verden lever etter den. Paulus forteller oss at dette skjer fordi Gud har skrevet denne moralske standarden – lover, på hjertet til ethvert menneske.

Hvordan skjedde dette?

Vi er , hver og en av oss, skapt i Guds bilde [ Dette er punktet hvor mange av dere bør begynne å spytte på dere selv når dere prøver å fornekte og skille dere fra den Gud dere hevder å hate. ]; og Guds bilde - Hans natur eller karakter om du vil, har den moralske standarden innebygd . Det er den Han er. Wow, ikke rart, selv med alt det onde du har gjort, har Satan prøvd å drepe deg. Du ser ut som et Guds barn, og du visste det ikke engang.

La oss fortsette med Rom 3.

Romerne 3:9 NLT Vel, skal vi da konkludere med at vi jøder er bedre enn andre? Nei, ikke i det hele tatt, for vi har allerede vist at alle mennesker, enten de er jøder eller hedninger, er under syndens makt .

Legg merke til at Paulus' fokus er på den jødiske leseren som har akseptert Jesus Kristus som den etterlengtede Messias. Bare det faktum at disse brødrene kan gjøre krav på jødisk arv, gir dem for de fleste en følelse av stolthet og rettferdighet. Min jødiske arv forsvinner i bakgrunnen fordi den kommer gjennom bestefaren min, og av en eller annen grunn, som jeg ikke forstår, avviser meg som jøde. ] Etter å ha eksoriert denne kirkekroppen, og i forlengelsen av det globale fellesskapet av jødiske troende, oppnår du IKKE en fordel bare fordi du holder deg til lover.

Tør jeg si, bare fordi Paulus rev i dem, så får jeg bli opphøyet fordi jeg også er troende og har tro på Jesus?

Paulus sier: NEI, IKKE I SLETTES, fordi vi alle er under syndens makt . Jeg har faktisk sittet i kirken lenge nok til å få inntrykk av at bare fordi jeg kom til Jesus, forsvinner alle mine ekle vaner og sporet av blodbad jeg skapte.

Tuller du med meg, hva sa Paul nettopp?

alle mennesker, enten jøder eller hedninger, er under syndens makt."

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, vet folk i Recovery, selv om det har gått mer enn 15 år, at synden som så lett plager dem, lurer der ute og venter på å lokke dem tilbake i fangenskap.

Romerne 3:10-18 NLT

(10) Som Skriften sier: «Ingen er rettferdig – ikke en gang.

(11) Ingen er virkelig vis; ingen søker Gud.

(12) Alle har vendt seg bort; alle har blitt ubrukelige. Ingen gjør godt, ikke en eneste."

(13) «Deres tale er stygt, som stanken fra en åpen grav. Deres tunger er fylt med løgner.» "Slangegift drypper fra leppene deres."

(14) "Deres munn er full av forbannelse og bitterhet."

(15) «De skynder seg å begå drap.

(16) Ødeleggelse og elendighet følger dem alltid.

(17) De vet ikke hvor de skal finne fred.»

(18) "De har ingen frykt for Gud i det hele tatt."

Vel, det var nedslående, og det er uten håp. Vi kommer dit.

Romerne 3:19-20 NLT Det er klart at loven gjelder dem som den ble gitt til , for dens formål er å hindre folk fra å ha unnskyldninger  og å vise at hele verden er skyldig for Gud . (20) For ingen kan noen gang bli rettferdiggjort med Gud ved å gjøre det loven befaler. Loven viser oss ganske enkelt hvor syndige vi er .

Så vi er alle på samme spillefelt, og vi er alle syndige.

Romerne 3:21 NLT  Men nå har Gud vist oss en vei for å bli rettferdig mot ham uten å holde lovens krav , slik det ble lovet i skriftene til Moses og profetene for lenge siden.

Uten overholdelse av loven?

Hold opp et minutt. Hvordan startet denne lovsaken? Med ti bud som fortalte oss å elske Gud, mennesker og handle rett. Det forsvant aldri, og dessuten er disse budene en del av den moralske fiberen som snakker deg konstant, enten du adlyder disse lovene eller ikke.

Så hvordan får vi rett i Guds øyne?

Romerne 3:22-23 NLT  Vi er rettferdiggjort med Gud ved å sette vår tro på Jesus Kristus. Og dette gjelder for alle som tror, ​​uansett hvem vi er. (23) For alle har syndet; vi mangler alle Guds strålende standard.

Å, og forresten, " dette er sant for alle som tror ," fordi alle har syndet og derfor ikke lever opp til Guds standard.

Kanskje en annen måte å se dette på er å se oss alle som genetisk skadet. Denne genetiske skaden er uoppdagelig siden den er en vanlig markør gjennom hele menneskehetens DNA; og få vil tenke på ideen om at vi fikk denne skaden fra Adam og at han ble skadet av å spise den frukten. Mange nekter å tro at DNAet vårt kan bli skadet eller modifisert av noe vi putter inn i kroppen vår – dette skjer mens vi snakker gjennom de globale mRNA-injeksjonene.

Vår situasjon er egentlig ganske håpløs med mindre vi har en frelser, og det har vi – det er Jesus Kristus, han som satte seg selv på korset for oss. Han betalte syndegjelden og gjorde oss akseptable i Guds øyne. Som pastor JD Farag fra Calvary Chapel Kaneohe, Hawaii, sier: " Men Gud ." Gud er alltid der og har en plan.

Romerne 3:24-25 NLT Likevel gjør Gud i sin nåde oss rett i hans øyne . Han gjorde dette gjennom Kristus Jesus da han frigjorde oss fra straffen for våre synder . (25) For Gud presenterte Jesus som et offer for synd . Mennesker blir rett med Gud når de tror at Jesus ofret livet sitt og utøste hans blod. Dette offeret viser at Gud var rettferdig da han holdt tilbake og ikke straffet de som syndet i tidligere tider ,

Folk har spurt, hvorfor ødela ikke Gud bare Satan, kastet Adam og Eva – ettersom de åpenbart var ødelagte, og startet på nytt?

Svaret er akkurat der i avsnittet ovenfor, og det har alt å gjøre med denne moralske karakteren som gjør Ham til den Han er, en Gud som ikke kan lyve – og du vil ikke finne noen usannhet i Ham. Første Mosebok forteller oss at Gud ga Adam herredømme over hele jorden. Du vil sjelden høre noen fortelle deg hvor omfattende dette herredømmet var. Adams øyne var vidåpne da han overlot kontrollen over jorden til Satan Satan hadde fra det øyeblikket og fremover lovlig kontroll over jorden, og Adam hadde syndet. Etter Guds lov var syndens lønn døden, og ingen har kunnet unnslippe det juridiske kravet.

Så Gud, gjennom den juridiske prosessen som har vært der før tiden begynte, men ikke så tydelig for hedningene, satte inn sin Sønn i jorden, fri fra de genetiske endringene som innebygde synd i oss, og slo Satan i sitt eget spill ved å bli plettfritt lam, offeret for synd; og sto opp fra de døde for å være ypperstepresten som utøste sitt blod over oss og frigjorde oss fra den gjelden som synden krevde.

Vi er nå frie til å følge Jesus tilbake til Faderen. Selvsagt, mens vi lever på denne jorden, er ingen av oss fri fra døden , men vi vil være det når vi først er i Faderens nærhet, og det er denne endringen vi ser i  1. Korinterbrev 15:52  som gjør at det skjer .

I et øyeblikk, i et øyeblikk, ved den siste basunen: for basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal bli forvandlet ."
1. Korinter 15:52 

Gud, i sin nåde, gjør oss fritt rett i hans øyne . Han gjorde dette ved Kristus Jesus da han frigjorde oss fra straffen for våre synder .»

Vers 25 sier: For Gud fremstilte Jesus som et offer for synd."

Hvis du ikke hadde gått gjennom romerne på denne måten, ville du ha forstått at dette refererer til Kristi reise fra korset til tronen?

Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår hvorfor, men av og til må jeg minne meg selv på at hele reisen, som var nødvendig for oss, tok Ham inn i helvete, og opp til tronsalen i himmelen – mønsteret for den her på jorden. (Hebreerne snakker om dette.)

Romerne 3:26 NLT for han ( Gud ) så frem og inkluderte dem ( hedningene ) i det han ville gjøre i denne nåværende tid. Gud gjorde dette for å vise sin rettferdighet, for han er selv rettferdig og rettferdig, og han gjør syndere rett i hans øyne når de tror på Jesus .

Når han snakker til jødene sier han:

“ Kan vi da skryte av at vi har gjort noe for å bli akseptert av Gud? Nei, for vår frifinnelse er ikke basert på lovlydighet. Det er basert på tro." Romerne 3:27 NLT 

Hvorfor skulle Paulus føle et behov for å si noe slikt, med mindre det var vanlig at jødene skryte av hvor overlegne de var?

Hvem skryte de av?

De hedningetroende som var en del av denne kombinerte kroppen i Kristus.

Romerne 3:28 CJB "Derfor har vi den oppfatning at en person kommer til å bli ansett som rettferdig av Gud på grunn av tillit, som ikke har noe å gjøre med legalistisk overholdelse av Torah-budene."

Gir det ikke mening, basert på terminologien i verset ovenfor, at konteksten til dette brevet delvis har hjertet og handlingene til jødiske troende?

« Eller er jeg bare Gud, jødenes Gud ?

Er han ikke også hedningenes Gud?

Ja, han er i sannhet hedningenes Gud ."

Romerne 3:29 )

Selv om det får deg til å kveles.

« Fordi, som du vil innrømme, er Gud én. Derfor vil han betrakte rettferdige de omskårne på grunn av tillit og de uomskårne gjennom den samme tilliten.» Romerne 3:30 )

Terminologien «Gud er én, var en jødisk forståelse.

"Gud-of-engle-hærene troner over kjerub-englene, du er Gud, den eneste Gud som finnes, Gud for alle riker på jorden . Du skapte himmel og jord.  ( Jesaja 37:16 MSG)

Og til slutt, for de som tror at nåden fjerner alt ansvar fra deres liv.

Romerne 3:31 NLT «Vel, hvis vi legger vekt på tro, betyr dette at vi kan glemme loven ? Selvfølgelig ikke! Faktisk, bare når vi har tro, oppfyller vi virkelig loven. 

Amen!

No comments:

Post a Comment

Feel free to make a relevant comment. If approved, it will be posted.

Featured Post

Will we have to go through the tribulation?

Then I heard a loud voice from the temple, saying to the seven angels, "Go and pour out on the earth the seven bowls of the wrath of...